BLOG 30-01-2016

Zo voorkom je contentongelukken

Contentmarketing? De twee mannen aan de overkant van de tafel kijken ons aan met een glazige blik. We hebben ze er zojuist een uur van proberen te overtuigen dat hun medewerkers moeten gaan bloggen. Dat is overtuigend mislukt.

Terug op onze afdeling proberen de marketeer en ik te reconstrueren wat er is gebeurd. We dachten dat dit gesprekje een formaliteit zou zijn, om het management te laten weten wat we van hun mensen verwachtten. Maar ze begrijpen het nut niet, ze zien het grotere plaatje niet, en trouwens: hun mensen zijn al druk genoeg. Onze contentstrategie lijkt gestrand nog voor we zijn begonnen.

In de auto op weg naar huis begin ik te begrijpen wat er misging. Verreweg de meeste ongelukken in het verkeer zijn kop-staartbotsingen. Die worden veroorzaakt doordat mensen even niet opletten, maar vooral doordat ze met verschillende snelheden rijden. Wij van marketing en communicatie hadden even geen oog voor de omgeving gehad en waren tegen een medeweggebruiker gebotst. Wat hadden we kunnen doen om dat te voorkomen? Ik blaf snel drie zinnen in de voicerecorder op mijn telefoon en moet dan vol in de remmen, anders zou ik de tweede botsing van die dag veroorzaken.

23253

Begin je net met contentmarketing maar is je organisatie er nog niet klaar voor? Met deze drie verkeersregels voorkom je ongelukken.

Pas je snelheid aan

Om je contentstrategie gedragen te krijgen, zijn er een paar verkeersregels waar je je maar beter aan kunt houden. Om te beginnen is het essentieel dat iedereen in de organisatie met dezelfde snelheid rijdt. Als marketeer, copywriter of marcommer heb je een enorme voorsprong op het gebied van communicatie en (content)marketing. Open deur, zou je zeggen. Maar dat was wel de oorzaak van onze botsing. Wij gingen te snel. De rest kan pas meer gas gaan geven als jij eerst even gas terug neemt.

Doe een road show door je organisatie (of laat iemand dat voor je doen) waarin je de meest inspirerende voorbeelden van contentmarketing laat zien. Neem de tijd en bereid het goed voor. Je hebt maar één kans om ze te overtuigen. En oh ja, wat aandacht voor de ROI wil daarbij wel eens helpen.

Houd voldoende afstand

Al jaren de onbetwiste nummer 1 ergernis in het verkeer? Bumperklevers. Dus als je de boel op de rit hebt, neem dan een beetje afstand. Geef ruimte om te experimenteren, omarm eigen initiatief. Concreet: als er blogs geschreven worden, ga dan niet met de rode pen klaar zitten. Dan weet je zeker dat het enthousiasme er snel af is. Natuurlijk moet er eindredactie zijn, maar richt je vooral op de planning en de distributie. De grootste kracht van contentmarketing is authenticiteit.

Schakel terug voor je versnelt

Voor je naar de volgende versnelling kunt schakelen, moet je terugkoppelen. Mensen aan boord krijgen is moeilijk? Ze aan boord houden is een nog veel grotere uitdaging. Als het nieuwe eraf is en snelle resultaten uitblijven valt men vaak terug in oude gewoontes en patronen, business as usual. Dus temper de verwachtingen en zorg voor regelmatige terugkoppeling. Plan daarvoor bijvoorbeeld eens in de zes weken een uur in.

Laat zien wat de concrete resultaten zijn van alle inspanningen. Hoe vaak zijn hun blogs geliked, hun video’s gedeeld, infographics bekeken, whitepapers gedownload? En geef niet op als de eerste resultaten tegenvallen. Contentmarketing is een zaak van lange adem. It’s not a campaign, it’s a commitment.

Succes, en rij voorzichting!

DEEL DIT