BLOG 25-06-2016

Storytelling & Springsteen

Over storytelling gesproken. We verlieten het Malieveld, uitgeput en euforisch tegelijk. Met 67.000 man een stukje geschiedenis gemaakt. En ik besefte tussen het genieten door maar weer eens dat alles in het leven draait om verhalen.

Verhalen vinden, vormgeven en vertellen

Het nadeel van obsessief met je vak bezig zijn, is dat je sommige dingen bijna niet meer kunt bekijken zonder on the spot te analyseren wat het nou zo goed maakt. Tijdens het concert had ik daar gelukkig geen last van. Maar al in trein op weg naar huis bedacht ik wat een fantastische en unieke content die man elke avond weer produceert. Ik dacht aan de storytelling in zijn liedjes. Kortom: ik dacht aan datgene waar ik nu al een jaar of wat obsessief mee bezig ben. Het mooiste vak ter wereld. Verhalen vinden, vormgeven en vertellen. 

Allemaal verhaal

Nu ik erover nadenk: eigenlijk ben ik daar al mijn hele leven mee bezig. Toen ik 10 jaar was en stripverhalen maakte. Toen ik 16 was en liedjes ging schrijven. Toen ik op mijn 21e een top 10 hit scoorde met een verhaaltje van vier minuten op muziek. Toen ik 25 was en als copywriter bij een reclamebureau het verhaal van merken op papier probeerde te krijgen. Toen ik 32 was en mijn liedjes in films werden gebruikt. En nog steeds. Of ik nou een songtekst schrijf of een script voor een bedrijfsfilm of een advertentie. Het is allemaal verhaal.

Boetseren met informatie

Het allermooiste van dit vak is dat het overal om je heen is. Waardoor je elke dag blijft leren. Omdat geen verhaal hetzelfde is, maar de onderliggende mechanismen wel. Net zoals je maar een beperkt aantal akkoorden hebt en er toch steeds weer een ander liedje mee kunt maken. Maar 26 letters waarmee je toch oneindig veel verschillende zinnen kunt maken. Het is boetseren met informatie om emotie op te roepen, op een raamwerk van min of meer vaste patronen. En Bruce Springsteen verstaat die kunst als geen ander.

Storytelling raamwerk

Dat raamwerk bestaat uit drie delen. Een verhaal is in zijn meest elementaire vorm opgebouwd uit drie akten. Een begin, een midden en een eind. Challenge, struggle, victory. Wat is een popliedje? Couplet, refrein, brug. Met karakters in scenes (de coupletten), een moraal (het refrein) en een climax (de brug, of de solo).

Backstory

Wat ik gisteravond ook zag was de ongelofelijke kracht van de backstory: het verhaal achter het verhaal dat je ziet of hoort. Al die 67.000 mensen gisteravond op dat veld hebben een band met die Hogepriester van de Rock daar op het podium. Iedereen heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen herinneringen bij de liedjes. Voor veel mensen is zijn muziek de soundtrack van hun leven.

Dat dit voor mij ook geldt, kwam even keihard binnen toen hij Jersey Girl speelde. Ik was ineens geen 41 maar 17 en stond niet op het Malieveld maar lag in het gras voor de tent op een camping in bij La Rochelle, op vakantie met mijn beste middelbare schoolvriend, een fles wijn en een gitaar onder handbereik. We luisteren naar Live 75-85, op de oude cassetteradio. Keer op keer.

Ik kijk naar de Franse sterrenhemel. Bruce zingt Jersey Girl. Puur geluk. Een verhaal dat ik al bijna was vergeten. Maar dat is wat sommige muziek doet. Het maakt je even los van het hier en nu. Het neemt je mee naar een andere wereld. Net als een goed verteld …

… precies.

DEEL DIT