BLOG 13-11-2015

10 geboden voor tekstschrijvers

Stel: je bent geen tekstschrijver van beroep en je baas vraagt je om een tekst te schrijven. Hoe zorg je dan dat hij straks steil achterover slaat van jouw topcopy? Hieronder de 10 geboden voor het schrijven van teksten. Of je nu een brief, een blogpost, een advertentie of een interne memo moet schrijven, deze vuistregels gaan altijd op. Succes! 

1. Ken je lezer

Weet voor wie je schrijft. Is het een man of een vrouw? Hoog- of lager opgeleid? Woont ze in de stad of in een dorp? Wat doet ze graag in haar vrije tijd? Je opdrachtgever zal je soms een pain in the ass vinden, maar val hem net zo lang lastig tot je zoveel mogelijk weet over de lezer. Je schrijft niet voor doelgroepen, je schrijft voor mensen.

2. Ken je boodschap

Weet wat je wilt vertellen. Zorg voor een heldere briefing en vraag net zolang door tot je precies weet wat je opdrachtgever bij de ontvanger van de boodschap wil bereiken. Garbage in = garbage out. Opdrachtgevers hebben daarbij nogal eens de neiging om teveel informatie in een uiting te willen proppen. Onthoud: volledigheid is niet je doel als copywriter.

3. Denk na voordat je schrijft

Hoe kom je vanuit de headline, via A naar B en eindig je op een logische manier op C? Daarom zitten copywriters zo vaak met hun voeten op het bureau. Omdat het begint met nadenken, vragen stellen en praten. Deze vijf regels van Winston Churchill over het schrijven van speeches kunnen ook helpen:

  1. Begin strongly
  2. Have ONE theme
  3. Use simple language
  4. Leave a picture in the listener’s mind
  5. End dramatically

4. Schrijf zoals je praat

Schrijf in een soepel ritme dat natuurlijk aanvoelt. Gebruik zo weinig mogelijk bijvoeglijke naamwoorden. Korte zinnen zijn het beste. Zinnen van één woord? Prima. Eindig met een voorstel of een uitnodiging om in actie te komen. En als het goed voelt, begin een zin dan gerust met ‘en’. Lest best: onthoud tijdens het schrijven dat je iets aan het verkopen bent. Makkelijk te vergeten zodra je eenmaal op stoom bent.

5. Schrijf een brief

Waarom voor de massa schrijven? Het is één persoon die je tekst leest. Dus schrijf dan ook voor één persoon. Alsof je een brief of een persoonlijke mail stuurt. Het is intiem. Direct. Het voorkomt dat je gaat oreren. De beste copy voelt als een dialoog, niet als een lezing voor een volle zaal.

6. Voorkom herhaling

Stel je voor, je bent een deur-tot-deur verkoper. Je kopregel is wat je zegt als de deur open gaat: je naam, wat je verkoopt en waarom het beter is dan dat spul van die andere gast. Goed, de lezer laat je erin. Maar ze heeft haast. De aardappels staan te koken, de kinderen hebben honger. Dan zeg je niet: ‘Hai, ken je me nog? Ik stond twee seconden geleden voor je deur. Ik zei mijn naam, wat ik verkoop en waarom het beter is dan dat spul van die andere gast?’ Dan kom je ter zake. Als het even kan gelijk met je meest verassende of overtuigende argument. Hou de vaart erin. Voor je het weet koken de piepers over en sta je weer buiten.

7. Prevenieer confusie

Precies mijn punt. Wees duidelijk. Gebruik geen moeilijke woorden en draai er niet omheen. Geen vage omschrijvingen maar duidelijke, alledaagse voorbeelden. En wees specifiek. Dus niet: bespaar honderden euro’s, maar: bespaar tot 245 euro per jaar. Niet: dat scheelt u zo’n 10% van de aankoopsom, maar: dat is toch al snel een nieuwe badkamer.

8. Maak het de lezer makkelijk

Als je copy eruit ziet als een pagina uit een roman van James Joyce, sta je al voor de aftrap met 10-0 achter. Maak korte alinea’s.

Alinea’s van 1 regel? Prima. Speel met de ruimte op de pagina.

  •  Gebruik bullet points
  1.  Gebruik opsommingen

Gebruik vetgedrukte of cursieve woorden

Let op: Ga hier pas mee spelen als je eerst de hele tekst hebt uitgeschreven. Het is een middel, maar kan nooit de basis zijn. Eerst de inhoud, dan de vorm.

9. Als je klaar bent met schrijven, streep dan een derde van je copy weg

Zelfs als je denkt: korter kan het niet, dan nog kan het vaak korter. Schrap net zolang tot al het vet van de botten van je tekst is, zonder dat er onzin staat. Vrij naar Einstein: maak je tekst zo kort mogelijk, maar niet korter dan dat.

10. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Als je op- of aanmerkingen op je copy krijgt (what do they know, right?), ga dan niet zitten klooien in je tekst. Voor je het weet valt je zorgvuldig opgebouwde betoog als een kaartenhuis in elkaar. Allereerst: vecht er voor. En als je opdrachtgever toch een punt heeft, begin dan gewoon weer met een lege pagina.

11. Bonusgebod: gebruik geen (!) uitroeptekens!!

DEEL DIT