BLOG 16-12-2015

Lang leve long copy!

Televisie betekende het einde van radio. Kabeltelevisie werd de ondergang van het omroepbestel. Youtube ging een einde maken aan televisie. E-readers zouden hele regenwouden redden. E-mail maakte de brievenbus overbodig. Tablets moorden de laptop uit. Sociale media vagen e-mail weg. Het duo WhatsApp & Snapchat draaien bellen de nek om. En een van mijn favorieten: beeld betekent het einde van tekst. Long copy is dood.

Onzin natuurlijk. Net al die andere ‘overleden’ zaken, is long copy zo gezond als een vis. Wat was het ook al weer? Heel simpel: teksten die langer de aandacht vragen dan vijftien seconden. Meestal zelfs langer dan twee minuten. Tekst met veel woorden dus. Veel alinea’s. Je moet er even voor gaan zitten als lezer. Zoals deze blog. Long copy is het diapositief van een twitter post.

En oh ja, het is ook het soort copy waar moderne marketeers een hekel aan hebben.

Waarom? Omdat ‘onderzoek uitwijst’ dat ‘men’ niet meer leest. Dat beelden veel meer impact hebben dan woorden. De consument leidt onder infobesitas, we leven in een 140-karakter-maatschappij, een bullet-point samenleving. Woorden moeten in korte salvo’s afgevuurd worden. Rapapapapa, blablabla en wegwezen.

dagelijks media exposure
Mensen zijn hongerig als wolven naar informatie

In de echte wereld is het natuurlijk niet de lengte van een tekst die de interesse van de van lezer bepaalt. Het gaat erom welke informatie hij zoekt, in welke gemoedstoestand hij is. Maar vooral: hoe goed de tekst geschreven is. Mensen hebben een hekel aan slechte teksten, niet aan lange teksten. Armoedig geschreven, gammel opgebouwde, saaie teksten. Die hoog van de toren blazen over hoe fantastisch geweldig én voordelig deze dienst of dat product wel niet is, zonder enige aandacht voor de wensen, problemen en belevingswereld van de lezer.

En ja, soms is short copy -of helemaal geen copy- beter dan een lap tekst. Als je een chocoladereep wilt verkopen volstaat misschien een vette plaat met ‘Mmm!’ eronder. Maar bij een iets lastigere of duurdere aankoop, zijn mensen hongerig als wolven naar informatie. Een computer. Een televisie. Een auto. Een huis, een keuken. Een bank of een opleiding. Dan verslinden we artikelen, reviews, white papers en zelfs hele boeken om de beste keuze te kunnen maken.

Dus áls je schrijft, schrijf dan goed. Sterker: zelfs als je niet schrijft, schrijf dan goed. Ik begon dit verhaal met doodverklaarde media. Alles wat ik noemde bestaat nog en in veel gevallen neemt het gebruik zelfs toe. Alleen is het specifieker geworden. We hebben meer middelen dan ooit om informatie te verschalken. Het gaat er dus om je boodschap zo vorm te geven dat het de juiste ontvanger via het juiste medium bereikt. Dat kan een longread zijn, maar net zo goed een video of een infographic. Of een blogpost. Als je jouw verhaal in vijf woorden of een minuut kunt vertellen, prima. Als je een kwartier of vijfduizend woorden nodig hebt, ook goed. Maar wees relevant, geloofwaardig, interessant, onderhoudend, informatief en betrokken -of een combinatie hiervan- en je houdt de aandacht vast tot het eind.

Zoals ik de afgelopen twee minuten bij jou deed.

Als dank voor je geduld hieronder een ouderwetse long copy advertentie. Persoonlijk favorietje.

Lang leve long copy

papercut-ad

DEEL DIT