BLOG 8-02-2016

Klik hier voor meer onformatie

Soms leiden domme typo’s tot diepe inzichten. Omdat de o en de i in de qwerty-wereld pal naast elkaar staan, tik ik het woord ‘informatie’ vaak fout. Wat leidt tot een extra scherpe blik op mijn eigen content en die van anderen; wat stáát er nou eigenlijk?

In de uitdijende contentberg wordt het steeds lastiger informatie van onformatie te scheiden. Met informatie bedoel ik: relevante, waardevolle en overtuigende content. Met onformatie … de rest.

Sinds marketinggoeroe Seth Godin riep dat contentmarketing de enige vorm van marketing is die er nog toe doet, poepen we steeds massaler en sneller ‘content’ uit. Net als bij veel marketingjargon geldt hier dat velen de klok horen luiden, maar slechts weinigen weten waar de klepel hangt. En dat leidt dus tot al die onformatie. Slecht nieuws, want niet alleen is het schadelijk voor de geestelijke gezondheid, maar het zet het hele contentmarketingvak in een kwade reuk.

Hoe klaren we de lucht? Drie quotes to live by.

“Will it make the car go faster?”

Het Williams Racing Team is groot geworden in de Formule 1 door steeds één simpele vraag te stellen: will it make the car go faster? Nee? Dan doen we het dus niet. Bepaal jouw F1 vraag en denk daarbij vanuit de klant. Dus niet: ‘verkoop ik hier meer schoenen door?’ Maar bijvoorbeeld wel: ‘Helpt dit mijn publiek om de perfecte schoen te vinden?’

Kijk dan eens kritisch naar je eigen website. Naar je nieuwsbrieven, magazines, brochures en folders. Is de inhoud relevant en interessant genoeg? En misschien wel de belangrijkste: klopt wat er staat? If it doesn’t make the car go faster, kill it. Start over.

“Wass will das Weib?”

Freud heeft zijn hele leven tevergeefs naar gezocht. Ook marketeers bijten zich er vaak op stuk: wat wil de klant? De klant is ongrijpbaarder dan ooit. Hij is niet meer loyaal, klagen ze. Hij kiest toch de goedkoopste, beweren ze. Gelukkig bewijzen voorbeelden als Apple, Sonos en Coca Cola overtuigend het tegendeel. Best duur. Best groot. En nog altijd in de top 10 van meest geliefde merken.

Kortom: je klant wil best betalen en terugkomen. Maar dan moet je wel een band met haar opbouwen. Relevant zijn, sympathiek, een beetje investeren in de relatie. De klant de schuld geven is te makkelijk. Trouwens, ‘de klant’ bestaat helemaal niet. Net zo min als ‘das Weib’.

“Have no fear of perfection …

 … you’ll never reach it.’ Aldus Salvador Dalí. Dat geldt zeker voor contentmarketing. Veel mensen die ik spreek willen er best mee beginnen, maar blijven (te) lang hangen in theoretisch modellen, marktonderzoeken en brainstorms. Content draait om kwaliteit, zeker. En een goede contentstrategie en -planning zijn essentieel.

Maar content draait ook om snelheid. Om actie. Zorg dat je einddoel duidelijk is en laat de route ernaartoe een beetje open. En ga dan gewoon content maken en publiceren. Je kunt onderweg altijd bijsturen. Sterker nog, dat moet. Zolang je maar geen ONformatie verspreidt, hoef je niet heel erg bang te zijn om te verdwalen.

DEEL DIT