BLOG 23-12-2015

Contentmarketing & The Boss

‘Doen jullie het al?’ Contentmarketing is het buzzword van de dag. Overal zoemt het rond. Maar wat is het nou eigenlijk? Ik deed workshops en trok het internet leeg. Daarna was ik still confused, but at a higher level. 

Ik besloot het hele onderwerp maar even te laten rusten en de documentaire ‘Springsteen and I’ te kijken, die al een paar maanden op mijn lijstje stond. En potverdorie, ineens vielen er een heleboel kwartjes. Om te begrijpen wat contentmarketing inhoudt, hoef je alleen maar nét even anders naar je helden te kijken. Kloink! Zo kreeg deze passage uit een interview met Bruce over zijn schrijfproces ineens een nieuwe lading:

“I have a large body of raw material that I create from […]. I go in my studio where I’m surrounded by, hopefully, things that I think our fans might be interested in hearing, and then proceed to work on them and see if I can bring something to fruition. Which is where I say, “Okay, this is something […] I think won’t waste my fans’ time and they will enjoy hearing it.” 

Kloink! Contentcreatie is geen rocket science

Het ruwe material ligt voor je voeten. Op de werkvloer. In de hoofden van je collega’s. Je bent omringd door verhalen over jouw bedrijf. Nu ga je filteren: welke verhalen zouden je (potentiële) klanten interessant vinden? Die pik je eruit, daar ga je mee aan de slag. Net zolang tot je denkt: okee, hiermee verspil ik geen kostbare tijd van mijn publiek, dit gaan ze leuk / interessant / handig vinden. Vervolgens ga je op zoek naar beste vorm en het beste kanaal om die verhalen te verspreiden. Een longread, intructievideo, blog, vlog, een advertorial? Of toch maar een liedje?

Kloink! Contentcuratie doe je dus zó

Tijdens elke show, ongeveer op de helft van hun epische rock and roll marathons, verandert de E-Street band in een levende jukebox. Fans weten dat en houden kartonnen borden of spandoeken met verzoeknummers in de lucht. Vaak zijn dat hits van anderen. Behalve dat het een schoolvoorbeeld van engagement is (waarover straks meer), zie je hier hoe je content optimaal cureert. Je kopieert het niet letterlijk; je giet er je eigen saus over. Je legt de accenten net even anders, je voegt je eigen stem toe. Laat het origineel in zijn waarde, maar laat geen twijfel bestaan over de afzender.

Kloink! Storytelling werkt echt

Bij de aftiteling van ‘Springsteen and I’ was ik weer volledig overtuigd van de kracht van verhalen. De docu bestaat namelijk voor 100% uit verhalen van fans over wat Bruce voor ze betekent. Over engagement gesproken: fans stuurden massaal video’s in, die achter elkaar zijn gemonteerd tot een geweldig document. De fans zijn de helden, Springsteen geeft ze hun podium. Zonder opsmuk, zonder script en vaak nogal amateuristisch gefilmd. Maakt niets uit. Integendeel zelfs. Zoals het verhaal van The Philly Elvis hieronder. Dat ga je doorvertellen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wees authentiek, blijf dicht bij jezelf, smeed een band met je publiek … noemt Springsteen dat zelf ook contentmarketing? No way. Die noemt het gewoon rock & roll.

A one, a two, a one two three four!

DEEL DIT